Instagram is een razend populair social media platform waar het voornamelijk gaat om het delen van foto’s en video’s. Als je het vergelijkt met andere succesvolle social media platforms zoals Facebook of Twitter draait het bij Instagram voornamelijk om het visuele aspect.
Instagram werd geïnspireerd door de foto’s van een Polaroid camera en leverde aanvankelijk vierkante foto’s af met diverse filters die op het effect van een Polaroid camera leken. In 2015 werd deze formaat beperking opgeheven. Het platform werd in 2010 gelanceerd. In 2012 kocht Facebook Instagram voor maar liefst $1 miljard in contanten en aandelen. Inmiddels heeft Instagram meer dan 800 miljoen gebruikers wereldwijd en is daarmee een van de grootste social media kanalen van de wereld.
Hoe werkt Instagram?
Ga naar de website of installeer gratis de mobiele app in de Apple store of Google Play store. Maak een account aan en je kunt foto’s en video’s posten op je profiel. De video’s kunnen een maximale speelduur hebben van één minuut. Instagram zorgt ervoor dat je profielen kunt bekijken van gebruikers over de hele wereld. Je kunt er voor kiezen om je profiel op privé te zetten, dan kan niemand je persoonlijke foto’s bekijken. De app gaat voornamelijk over het posten van foto’s, maar je kunt er wel voor kiezen om een caption bij de foto te plaatsen. Daarnaast kun je ook locaties en andere gebruikers taggen. De foto’s en video’s kunnen eenvoudig gedeeld worden op andere sociale media.
Extra features Instagram
Instagram heeft naast het posten van foto’s en video’s ook andere features, een daarvan is Instagram Stories. Deze extra feature werd toegevoegd in 2016 en was geïnspireerd door de app Snapchat. Stories zijn een verzameling aan foto’s of video’s op een account die voor maximaal 24 uur kunnen worden bekeken. De foto’s kunnen worden bewerkt met filters en teksten en verdwijnen automatisch. In 2018 werd er een nieuwe functie toegevoegd, genaamd IGTV. Hierbij kan een video worden geüpload tot 60 minuten.
Instagram modellen en influencer marketing
Instagram bracht een aantal nieuwe termen voort, zoals een Instagram-model. Dit is een fotomodel met een groot gevolg aan volgers op Instagram. Daarnaast ontstond ook de term influencer-marketing. Dit is een vorm van marketing door personen met hoge aantallen volgers. Influencers hebben een groot gevolg aan Instagram volgers. Ze gaan samenwerkingen en sponsorships aan met merken of bedrijven. De influencer ontvangt hiervoor een bedrag en in ruil hiervoor prijst de influencer bepaalde producten of diensten aan. Dit kan gaan over kleding die ze dragen op de foto tot reclame over bepaalde voedselproducten, games of reisorganisaties. Er gaat aardig wat geld rond in deze branche, waardoor er de laatste jaren steeds meer fulltime influencers zijn gekomen.