Influencers | Wat zijn het, hoeveel verdienen ze en hoe word ik influencer?

| |

Steeds vaker kom je tegenwoordig beroepen tegen waarvan je niet wist dat ze bestonden. Dit kan komen omdat ze bijvoorbeeld vrij nieuw zijn. Zo kan het je weleens zijn opgevallen dat je nog geen talkshow of entertainmentnieuwsprogramma kunt kijken of er zit wel iemand in die als titel ‘influencer’ draagt. Dit vaak in combinatie met dat deze dan zoveel miljoen ‘volgers’ heeft. Maar wat houdt een influencer zijn nu specifiek in en hoe kan het dat deze mensen zo populair en succesvol zijn geworden in zo korte tijd? In dit artikel geven we daar wat meer informatie over.

Wat is een influencer?

Laten we om te beginnen kijken wat dit alles nu precies inhoudt. Een influencer is iemand die vooral via social media bekend is en mensen beïnvloedt hetzelfde te doen als wat hij of zij doet. Het Engelse woord influence, waar de naam influencer vanaf is geleid, betekent ook beïnvloeden. In hun video’s promoten ze veel verschillende producten, maar er is nog één ding zelfs belangrijker dat ze promoten, namelijk hunzelf. Influencers richten het onderwerp van hun video’s vooral op zichzelf en wat zij doen of leuk vinden. De invloed die zij dan uitoefenen op hun kijkers is dat zij dezelfde dingen doen als de influencer doet.

Vloggers en YouTubers
Een influencer heeft veel overeenkomsten met een andere nieuwe ‘beroepentak’, namelijk de vlogger. Technisch gezien doen beide personen hetzelfde: ze maken op een regelmatige basis video’s waar ze zelf de hoofdrol in spelen en hebben vooral een jonge doelgroep als publiek, die hun volgt op verschillende social mediakanalen, zoals YouTube en Instagram. Het grootste verschil tussen een influencer en een vlogger is meestal de inhoud. Een vlogger kan video’s over van alles maken wat die leuk vindt, terwijl een influencer voor meer dan alleen entertainment wil zorgen. Een influencer wil zijn volgers ook echt iets laten doen in plaats van alleen laten zien wat die leuk vindt of doet in het dagelijks leven. Je kunt dus eigenlijk wel zeggen dat iedere influencer ook een vlogger is, maar niet iedere vlogger is ook een influencer.

Wie zijn bekende Nederlandse influencers?

Influencers krijgen populariteit doordat er veel mensen zijn die hun video’s kijken (volgers). Dit zorgt ervoor dat de video’s ook vaak gekeken worden en daardoor veel ‘views’ krijgen. Hoe meer views een video heeft, hoe populairder deze is. In Nederland timmeren de influencers ook al aardig aan de weg en hebben daarom al veel views en volgers.

Zowel mannen en vrouwen zijn goed vertegenwoordigd in de wereld van de influencers, en dan met name vrij jonge mensen tussen de 20 en 35 jaar doen het goed. Zo waren in 2019 de twee meest invloedrijke influencers Anna Nooshin en Enzo Knol. Anna Nooshin heeft vooral veel volgers op Instagram, zo’n 810 duizend, en Enzo Knol doet het dan weer beter op YouTube, met zo’n 2 miljoen volgers. Dit verschil komt waarschijnlijk omdat Enzo Knol was begonnen in de tijd dat YouTube net trending was en Anna Nooshin toen Instagram steeds populairder werd.

Bekende Nederlanders
Dit zijn twee influencers die ook vooral gericht zijn op het maken van vooral online content. Daarnaast zijn er ook steeds meer influencers die de stap naar de traditionele mediaplatforms hebben gezet en vaak te zien zijn op televisie. Nienke Plas, Kaj Gorgels en Fred van Leer zijn hier bekende voorbeelden van. Uiteraard zijn er ook andere Bekende Nederlanders die zowel bekend zijn in mainstream media als in de rol van influencer, zoals Famke Louise en Shane Kluivert. De Nederlandse influencer met het grootste bereik is Nikkie de Jager, die door haar Engelstalige kanaal NikkieTutorials make-uplessen geeft voor mensen over de hele wereld en ook vaak heen en weer naar de VS vliegt om beroemdheden op te maken.

Hoe verdienen influencers hun geld?

Je zou verwachten dat je met alleen maar video’s van jezelf maken niet bepaald veel geld in het laatje brengt. Maar dit blijkt toch wel het geval te zijn. De grote en bekende influencers hoeven er geen baantje naast te hebben om een vrij luxe leventje te leiden. Hoe doen ze dit?

Allereerst heeft dit te maken met het bereik van de video’s. Op platforms als YouTube kunnen mensen die veel video’s plaatsen en veel views bij de video’s hebben hier geld voor krijgen. Dit is in de meeste gevallen zo’n duizend euro per 1 miljoen views. En als er meerdere miljoenen volgers zijn en de video’s minstens één keer bekijken, dan kan dit snel gaan. Dit is ook het geval bij andere platforms zoals Instagram. Het moderne foto- en videoplatform betaalt ook uit aan mensen met een enorm bereik, maar deze prijs ligt dan in de meeste gevallen iets lager dan bij YouTube. Maar als je beide platforms tegelijk gebruikt kan het heel hard gaan.

Advertenties en sponsoren
Betaald krijgen vanwege het aantal views is de primaire inkomstenbron van de influencer, maar niet de meest succesvolle. Influencers halen vooral hun geld uit advertenties en sponsors. Zoals eerder gezegd proberen influencers hun volgers te beïnvloeden dingen te doen. Bedrijven spelen hier graag op in en maken daarom gebruik van het bereik van de influencer om hun product onder de aandacht te brengen bij de doelgroep.

Influencer marketing
Dit kan doordat de influencer reclame maakt voor het product, de video door het product te laten sponsoren en door het product in beeld te gebruiken. Deze vorm van marketing wordt daarom ook wel influencer-marketing genoemd en is al zeer effectief gebleken. Doordat de influencer betaald krijgt zijn (positieve) mening over het product te geven, krijgt die hier een lekker geldbedrag voor. Vooral de meest invloedrijke influencers kunnen wel duizenden euro’s per keer vragen voor hun aanprijzing.

Influencer-marketing kan heel overduidelijk in de video’s naar voren worden gebracht, maar wordt vaak ook als sluikreclame gebruikt. Dit gebeurt omdat het product bijvoorbeeld wordt genuttigd in beeld en de influencer er zeer positief op reageert omdat die het product heeft genuttigd. Tegenwoordig mag deze vorm van adverteren alleen wanneer er wordt aangegeven dat er een sponsor achter het product zit, anders wordt het gezien als misleiding van de (vooral jonge) doelgroep.

Hoe word ik influencer?

Doordat influencers steeds populairder worden komen er ook steeds meer mensen die zelf influencer willen worden. Alleen, hoe doe je dit? Hoe kun je ervoor zorgen dat je je brood kunt verdienen door het maken van video’s over jezelf en wat je doet?

Kies je doelgroep
Het is hierbij allereerst belangrijk dat je weet wat voor video’s je wilt maken en dat deze video’s ook geschikt zijn voor je doelgroep. Dit is zowel op het gebied van de content als de interesses van je doelgroep. Zo zullen er niet zo snel influencers zijn die over statische cijfers gaan vloggen, laat staan als dit bedoeld zijn voor kinderen van de basisschool. Daarnaast is het ook belangrijk dat je weet hoe je de video’s moet maken en deze kunt bewerken. Je hoeft zelf niet per se bekend te zijn met de bewerking van video’s, zolang je maar iemand hebt die deze productie voor je over kan nemen.

Promoot jezelf
Daarnaast is het belangrijk dat je jezelf promoot. Het hebben van een YouTubekanaal is niet voldoende, je doelgroep moet weten dat je er bent. Alleen dan kun je veel views krijgen en kunnen sponsors interesse in je krijgen om je te ondersteunen. Tot slot heb je natuurlijk veel tijd en energie nodig om alles goed te kunnen doen. Je volgers verwachten veel video’s in een korte tijd en willen al meerdere video’s willen zien wanneer ze je kanaal voor de eerste keer tegenkomen. In deze video’s moet zowel regelmaat als variatie zitten, zodat iedere video leuk is om te kijken.

Slapend rijk worden
Het kan soms lang duren voordat je echt bekend raakt binnen de wereld van influencers. Hierbij is en blijft het belangrijk jezelf te verkopen, uniek te zijn en content te leveren die je doelgroep wil zien. Alleen op deze manier kun je bijna letterlijk slapend rijk worden.

Vorige

Jeroen Wollaars: presentator van Nieuwsuur, zijn privéleven en zijn achtergrond

Roos Moggré: EenVandaag presentatrice, haar privéleven en haar achtergrond

Volgende